אודות לילך פלד

האדריכלית לילך פלד, מייסדת המשרד, היא אדריכלית רשויה בוגרת אוניברסיטת תל-אביב, בעלת ניסיון של למעלה מ-14 שנים שבמהלכן צברה ידע רב בתכנון מוסדות חינוך מגוונים תוך יישום עקרונות פדגוגיים חדשניים.

הרשמו למגזין שלי

פעם בחודש אני שולחת לאי מייל עדכונים מהמגזין בנושא עיצוב סביבות חינוכיות. מתאים לכם שניפגש שם?

פוסטים אחרונים

It seems we can't find what you're looking for.

קטגוריות הפוסט

גני ילדים חדשניים אדריכלית לילך פלד

אדריכלות חווייתית

המאמר הקודם היה המאמר הראשון מתוך סדרת מאמרים בנושא תכנון אדריכלי כמפתח להצלחת ילדים במאה ה-21 והציג את 10  עקרונות העל לתכנון אדריכלי לילדי העתיד. במאמר הזה אסביר בהרחבה על העיקרון הראשון מבין עשרת העקרונות הללו ואולי זה העקרון החשוב מכולם – אדריכלות חוויתית.

עקרונות על כבסיס לתכנון אדריכלי מיטבי לילדים

לאורך 15 שנות עבודתי כאדריכלית, גיבשתי עשרה עקרונות שאני רואה בהם עקרונות חיוניים לתכנון אדריכלי חדשני לילדים. הבסיס לתכנון אדריכלי ועיצוב לילדים חייב להיות אדריכלות חווייתית – סביבת למידה שמאפשרת למידה מגוונת ומעודדת סקרנות.

חינוך מסורתי ואדריכלות מסורתית

זה ישמע מוזר אבל מרבית מוסדות החינוך הקיימים מבוססים על מתכונת של חינוך מסורתי מתקופה של כמעט לפני 200 שנה. המהפכה התעשייתית שהגיעה לשיאה במאה ה-19 שמה לה למטרה להשליט אחידות במודל של פס ייצור. ומוסדות החינוך שבהם לומדים הילדים שלנו? הם מתוכננים בהתאם לתפיסת פס היצור הזו שתואמת החינוך המסורתי. 

חינוך חדשני לילדי המאה ה-21 מבוסס על החינוך הפרוגרסיבי שניצניו בתחילת המאה ה-20, הפדגוגיה הביקורתית והחינוך הסביבתי. 

ילדים זקוקים כיום למערכת חינוך אשר מצד אחד תראה את הצרכים האינדיוודיאליים שלהם – צרכים קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים ובד בבד תקנה להם ערכים חברתיים קולקטיביים המקדמים שיוויון וצדק ואחריות סביבתית. 

מוסדות החינוך החדשניים צריכים להיות מתוכננים ומעוצבים אחרת, באופן שמיישם הלכה למעשה את החינוך החדשני ובו האדריכלות והעיצוב מעודדים למידה חוויתית. 

 

למידה חדשנית ומקור הידע לילדים במאה ה-21

כשמדברים על למידה חדשנית, צריך קודם כל שנבין מהו מקור הידע של ילדים כיום. בעבר המורה או הגננת היו מקור הידע העיקרי בגן הילדים או בבית הספר ואילו היום למעשה האינטרנט הוא מקור ידע בלתי נדלה, לכולם יש מחשבים וטלפונים סלולריים כך שלמעשה כיום המידע זמין ועומד לרשות כולם.

אז למעשה התפקיד של אנשי ונשות החינוך השתנה. התפקיד שלהם כיום הוא כבר לא להיות מקור הידע אלא לעודד את הילדים לגלות סקרנות ולהשתמש באינטליגנציות השונות שלהם. המטרה היא שהילדים יהיו שותפים ליצירת הידע, לשאילת השאלות ושהשאלות האלו יעודדו את הילדים ללגלות, לחקור, להתעניין ולאו דווקא לדקל או לשנן בעל-פה את החומר.

מרחב יצירה, משחק ואחסון ייעודי בהשראת עולם הטבע. צילום: שי אפשטיין

אדריכלות מותאמת ללמידה חדשנית

כדי להסביר איך אדריכלות מיישמת למידה חדשנית, אתן לכם דוגמא מוחשית.
לפני כמה שנים ליוויתי פרויקט של תכנון ועיצוב מחדש של גן עירייה (גן חובה) ללמידה חדשנית. הילדים התעניינו מאוד בעולם הטבע וגילו סקרנות רבה בנושא. מדובר היה בכיתת גן סטנדרטית במבנה ישן מאוד והתכנון המחודש תוכנן מתוך ראיה הוליסטית של חוץ ופנים הגן והנושא של הטבע היה ההשראה העיצובית לעיצוב הגן כולו.

בחצר הגן תוכננו ערוגות לגידול ירקות, בתוך הגן אזורי ישיבה וחקר עם אחסון ייעודי לחוברות טבע וספרים בנושא, אזורי המשחק דימו סיטואציות של משחק סוציו-דרמטי בטבע, מרחב יצירה מחומרים שנלקחו מהטבע בשילוב מגוון חומרי יצירה אחרים, סקאלת הצבעים נלקחה אף היא מעולם הטבע, תוכנן מרחב ללמידה פרטנית המאפשר הסתכלות במיקרוסקופ וטאבלט ואחסון ייעודי עבור חומרי הלמידה האלו ומבואת כניסה שקטה בהשראת יער.

המטרה הייתה לעודד את הסקרנות של הילדים לבחור את הנושא שמעניין אותם ללמוד עליו, לרתום את הגננת וההורים לחקור וללמוד על הנושא הזה ושהתכנון והעיצוב של הגן יאפשרו מגוון של אפשרויות למידה חוייתית.

זוהי דוגמא אחת מיני רבות שממחישה את היישום של הלמידה החדשנית המותאמת למאה ה-21 באדריכלות של גנים ובתי ספר, ניתן ליישם את העקרונות של למידה חדשנית במגוון דרכים ובפרויקטים בכל סדר גודל ובכל תקציב.

אדריכלות לילדים המותאמת לעתיד

מאחר והעולם שלנו משתנה כל הזמן  – גישות הלמידה והתכנון האדריכלי המותאם לגישות האלו צריך להתאים את עצמו באופן קבוע לקצב המשתנה. 

כשאנחנו מתכננים לילדים אנחנו צריכים לזכור שכל חלל יכול להיות חלל למידה ולכן ההפרדה הדיכוטומית והמסורתית בין משחק, בין שטחי חוץ וטבע, בין החיים עצמם לבין למידה, היא הפרדה מיושנת ולא רלוונטית. חלל למידה יכול להיות יער, כיתה, גן-משחקים, מעבדה, גלריית אמנות וכל מקום שמעודד את הסקרנות של הילדים. התפקיד של האדריכלות היא לעודד את הסקרנות הזו ולאפשר לילדים לבטא את עצמם באופן מיטבי. 

 

אדריכלות חדשנית הלכה למעשה

עסקתי במאמר הזה במושג הבסיס אדריכלות חוויתית שהוא המפתח לתכנון האדריכלי לילדים והמחשתי כמה היבטים שבהם אדריכלות חדשנית של מוסדות חינוך צריכה לקחת בחשבון פדגוגיה חדשנית.

יש עוד הרבה מאוד נושאים חשובים שהתכנון האדריכלי ושאנשי ונשות החינוך צריכים להיות מודעים אליהם: תכנון שמאפשר לילדים זרימה במרחב הגן, אחסון חכם שמנגיש לילדים את החומרים לילדים אך גם נותן מענה מדויק לצרכים של הצוות החינוכי, חללים שמאפשרים חוויית משחק מגוונת, חללים שקטים יותר המאפשרים שהות ורוגע אישיים, משחק ולמידה פרטנית/בקבוצות קטנות ועוד הרבה מאוד נושאים שקצרה היריעה מלפרט אותם במאמר אחד ואעסוק בהם בהרחבה במאמרים הבאים.

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

ימים לבנים- בית שהוא חבר קיבוץ

אדריכלית או מעצבת פנים?

מתי צריך אדריכל ומתי מעצב פנים? מבולבלים בין המקצועות השונים? אתם חייבים להתחיל לקרוא את המאמר הזה שיעשה לכם סדר בכל מקצועות התכנון ועיצוב המרחב

קרא עוד »

הרשמו למגזין שלי

פעם בחודש אני שולחת לאי מייל עדכונים מהמגזין בנושא עיצוב סביבות חינוכיות. מתאים לכם שניפגש שם?

זהו, הגענו לסוף, אהבתם? אשמח שתכתבו איך היה