אודות לילך פלד

האדריכלית לילך פלד, מייסדת המשרד, היא אדריכלית רשויה בוגרת אוניברסיטת תל-אביב, בעלת ניסיון של למעלה מ-14 שנים שבמהלכן צברה ידע רב בתכנון מוסדות חינוך מגוונים תוך יישום עקרונות פדגוגיים חדשניים.

הרשמו למגזין שלי

פעם בחודש אני שולחת לאי מייל עדכונים מהמגזין בנושא עיצוב סביבות חינוכיות. מתאים לכם שניפגש שם?

פוסטים אחרונים

It seems we can't find what you're looking for.

קטגוריות הפוסט

תכנון אדריכלי של מוסדות חינוך כמפתח להצלחה של ילדים במאה ה-21

אנחנו הילדים של המאה ה-21

אנחנו רוצים יותר מתמיד להרגיש מיוחדים אבל גם זקוקים נואשות להיות חלק מקבוצה כלשהי, אנחנו רואים את ההורים שלנו פחות שעות ביממה ממה שההורים שלנו ראו את הוריהם אבל אנחנו יודעים שנוכל להשיג כל דבר בלחיצת כפתור בנייד. חשוב לנו לקבל הכרה ברשתות החברתיות ולפעמים אנחנו אפילו קצת מתבלבלים ומגדירים את עצמנו דרך זה.

אבל אל תטעו לגבינו: אנחנו דור שיודע ליזום יותר מכל הדורות שקדמו לנו ונצליח לתעל את הטכנולוגיה כדי לשנות סדרי עולם בפרקי זמן קצרים.
קשה לכם לדמיין את זה עכשיו, אבל תאמינו לנו שבעוד 20 שנה, אנחנו נהיה העתיד שלכם!

5 סיבות שמסבירות מדוע סביבת הלימוד חשובה עבורנו דווקא בגיל הרך?

  1.  השנים הראשונות לחיינו הן חלון הזדמנויות חד פעמי וסביבת לימוד ומשחק שמתכוננת נכון תשפיע באופן מהותי על תהליכי ההתפתחות שלנו על האופן שבו אנו חושבים, מרגישים ומתנהגים. 'הגיל הרך' היא תקופה שתקבע במידה רבה איזה מבוגרים נהפוך להיות.
  2.  השתתפות פעילה בתכנים החינוכיים ובסביבה הפיסית – אל תשכחו שאנחנו דור אחר ממה שאתם הייתם והמידע נגיש וזמין לנו מגיל צעיר. תמיד אמרתם לנו שידע שווה כוח, אז תזכרו שהמשמעות של ידע עבורנו היא גם שאנחנו רוצים ליזום ולהיות מעורבים בתכנים ובעשייה החינוכית, בקבלת ההחלטות בגן ובבית הספר ובשינוי הסביבה הפיסית שבה אנחנו לומדים ומשחקים.
  3.  אנחנו מבלים את מרבית שעות היום שלנו בגן, יותר מבעבר – ההורים שלנו עובדים לרוב עד שעות אחה"צ ומאז 'טרכטנברג' חלקנו מבלים את השעות הללו כבר מגיל 3 בגני עירייה. וגני הילדים? תתפלאו אבל מרביתם אינם מתוכננים באופן ששונה מהותית מאיך שתוכננו לפני 40 שנה.
  4.  מיומנויות הדרושות לילדים במאה ה-21 – חשבתם על זה שבעצם חלק גדול מהמקצועות שנעבוד בהם כשנגדל לא הומצאו עדיין? אבל מה שכן ברור הוא שישנן מיומנויות קוגנטיביות, רגשיות וחברתיות שתידרשנה מאיתנו והתכנון האדריכלי של הסביבה החינוכית חייב לספק מענה לקידום המיומנויות האלו.
  5.  הקטנת האלימות ושיפור בבעיות קשב וריכוז – הוכח קשר ישיר בין האופן בו מתכוננת ומעוצבת הסביבה החינוכית שאנו הילדים נמצאים בה לבין היכולת של הסביבה החינוכית הזו להקטין את מקרי האלימות ולשפר את יכולות הקשב והריכוז.
אדריכלית לילך פלד מסבירה מדוע סביבת הלימוד חשובה דווקא בגיל הרך

השינוי כבר התחיל, הוא קורה ממש עכשיו, ברחבי הארץ ומקומות רבים בעולם

השינוי נולד מתוך ההבנה שסביבה חינוכית צריכה להתאים באופן ייחודי ל'הון האנושי' שגדל בה. האדריכלות והעיצוב של גן הילדים ובית הספר צריכים לשקף את 'עקרונות העל' של תכנון אדריכלי חדשני לילדים ובה בעת להיות מותאמים למטרות הפדגוגיות הספציפיות של הצוות החינוכי. אתם יכולים להיות חלק מהשינוי הזה וליצור עבורנו הילדים את מה שרציתם עבורכם כילדים ויותר מזה

10 'עקרונות על' לתכנון אדריכלי לילדי העתידי

במתודולוגיית העבודה שלי לאורך השנים גיבשתי 10 'עקרונות על' לתכנון מוסדות החינוך העתידיים – 10 עקרונות שאני רואה בהם עקרונות חיוניים לתכנון אדריכלי חדשני לילדים.
בסדרת המאמרים הבאים נבין יחד מהם עשרת העקרונות הללו, איך הם משפיעים על ילדים ואיך מיישמים אותם הלכה למעשה בסביבה החינוכית:

  1. אדריכלות חווייתית – סביבת למידה שמאפשרת למידה מגוונת ומעודדת סקרנות
  2. חשיבה הוליסטית – אדריכלות עיצוב הפנים ואדריכלות נוף הוליסטיים.
  3.  מרחב למידה ומשחק מודולרי רב תכליתי המעודד בחירה יוזמה והשפעה.
  4.  שימוש בצבעים צורות וחומרים בעיצוב אשר הוכחו במחקרים כאמצעי פדגוגי
  5.  מרחבי למידה המעודדים יצירתיות וביטוי אישי
  6.  תנועה – תכנון אדריכלי שמעודד תנועתיות והקשר בינה לבין וויסות חושי.
  7.  תאורה טבעית ומלאכותית המותאמת לילדים וקשר פנים וחוץ
  8.  עיצוב המעודד משחק סוציו דרמטי ופיתוח כישורים חברתיים.
  9.  אחסון נכון כמפתח קריטי לתכנון נכון של הסביבה החינוכית.
  10.  קשר עם הקהילה, רב תרבותיות ועירוב שימושים –  גן הילדים ובית הספר במארג העירוני.

בטיחות לפני הכל

הענק וגנו – עקרון חשוב נוסף שלא מדברים עליו מספיק לדעתי וזהו העיקרון החשוב מכולם – סביבה חינוכית צריכה להיות סביבה בטוחה ובטיחותית!

חשוב מאוד שהאדריכלים והמעצבים שמתכננים מוסדות חינוך ומרחבי למידה יכירו היטב את תקני הבטיחות ואת חוקי התכנון והבנייה שרלוונטיים לתכנון עבור ילדים, חשוב להתייעץ עם יועצי בטיחות בעלי ניסיון רב בתקנים העדכניים לבטיחות מוסדות חינוך, חשוב להשתמש במוצרים בטיחותיים, בבדים עם תקן אש, חשוב לייצר נגרות שלא רק נראית יפה אלא עומדת בכל תקני הבטיחות וצבועה בצבעים חסיני אש.

אנו ב'פלד אדריכלים' מקפידים על-כך בכל הפרויקטים של משרדנו ומקווים שתעלה המודעות לחשיבות נושא זה.
בעינינו הדבר החשוב ביותר הוא שמירה על חייהם ובטיחותם של הילדים. החיים הם ערך עליון וממש כמו בסיפור של 'הענק וגנו' – הילדים הם אלו שהופכים את הסביבה החינוכית למה שהיא ומפתיעים אותנו כל פעם מחדש בדרך המקורית שלהם להפיח חיים במקום בו הם נמצאים.

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

ימים לבנים- בית שהוא חבר קיבוץ

אדריכלית או מעצבת פנים?

מתי צריך אדריכל ומתי מעצב פנים? מבולבלים בין המקצועות השונים? אתם חייבים להתחיל לקרוא את המאמר הזה שיעשה לכם סדר בכל מקצועות התכנון ועיצוב המרחב

קרא עוד »

הרשמו למגזין שלי

פעם בחודש אני שולחת לאי מייל עדכונים מהמגזין בנושא עיצוב סביבות חינוכיות. מתאים לכם שניפגש שם?

זהו, הגענו לסוף, אהבתם? אשמח שתכתבו איך היה