אודות לילך פלד

האדריכלית לילך פלד, מייסדת המשרד, היא אדריכלית רשויה בוגרת אוניברסיטת תל-אביב, בעלת ניסיון של למעלה מ-14 שנים שבמהלכן צברה ידע רב בתכנון מוסדות חינוך מגוונים תוך יישום עקרונות פדגוגיים חדשניים.

הרשמו למגזין שלי

פעם בחודש אני שולחת לאי מייל עדכונים מהמגזין בנושא עיצוב סביבות חינוכיות. מתאים לכם שניפגש שם?

פוסטים אחרונים

It seems we can't find what you're looking for.

קטגוריות הפוסט

Mi Casita- Architcet Alexandra Barker

איך נראה גן ילדים זוכה פרסים בניו-יורק?

כאדריכלית שמתמקדת בתכנון מוסדות חינוך חדשניים, אני תמיד מחפשת השראה בכל מיני מקומות וחשוב לי ללמוד איך מתוכננים מוסדות לימוד בכל רחבי העולם.

באחד מחיפושי הכרתי את אלכסנדרה בארקר, אדריכלית שתכננה גני-ילדים חדשניים וגם היא נמצאת בניו-יורק. החלטתי שאני חייבת לנצל את הנסיעה שלי לניו-יורק כדי לפגוש אותה ולהבין איך מתוכננים גני הילדים הכי טובים בתפוח הגדול.

כפי שכתבתי במאמר שפרסמתי בנושא, אין ספק שהנושא של אדריכלות ועיצוב מוסדות חינוך הוא מפתח להצלחה של ילדים במאה ה-21 ועל כן אני חושבת שאנחנו חייבים להיפתח לעולם הגדול, בעיקר כדי ללמוד וגם כי בכל מקרה העולם השתנה והילדים שלנו חווים בינלאומיות גדולה יותר מאי פעם.  

את האדריכלית אלכסנדרה בארקר פגשתי במשרד מעורר ההשארה שלה וזו בהחלט הייתה נקודת שיא בקריירה שלי. היא אדריכלית נועזת שמגדירה מחדש עיצוב של גני ילדים וזכתה בפרסים על גני הילדים בתכנונה ובעיצובה. מעבר לכך שהיא הבעלים של משרד אדריכלים רב-תחומי מצליח בניו-יורק(BAAO).

בארקר גם מרכזת את התכנית ללימודי תואר שני באדריכלות באוניברסיטת פארט היוקרתית, שבין בוגריה אדריכלים, מעצבים, אמנים מפורסמים רבים כולל רוברט רדפורט צעיר ושרמנטי אחד אי שם בשנות ה-50…

Mi Casita- Architact Alexandra Barker
Mi Casita - Barker Associates Architecture Office and 4|Mativ Design, Photo By: Lesley Unruh

על מה כדאי לשים לב כשקוראים את הראיון?

האלמנט העיצובי שבארקר מתארת הוא נושא חשוב מאין כמותו בתכנון עבור ילדים והוא למעשה התאמת קנה-המידה של המרחב לקנה מידה מותאם לילדים. זה אחד מעקרונות העל שעליהם אני מתבססת כשאני מתכננת ומעצבת לילדים ואני מקווה שעם הזמן הוא גם יבוא יותר לידי ביטוי בכל פרויקט של תכנון אדריכלי ועיצוב לילדים בארץ.

שני הגנים עליהם נדבר בכתבה –  Maple street  ו- Mi Casita תוכננו בשיתוף פעולה עם 4Mativ Design Studio ומהווים פרויקטים פורצי דרך שזכו בפרס העיצוב היוקרתי  AIANY Design Award

שלושת הנושאים הפדגוגיים שברקר יישמה בתכנון הגנים האלו הם נושאים שאולי אדריכלים אחרים היו מתעלמים מהם או מתכננים אותם באופן סטנדרטי ואילו ברקר מוצאת עבורם פתרונות יצירתיים וחדשניים.

הגנים הפרטיים בניו-יורק מחייבים לפעול תחת קיום של כל כך הרבה תקנות ודרישות מהנכס שמיועד להיות גן ילדים. נקודה שמעוררת מחשבה…

Mi Casita - Barker Associates Architecture Office and 4|Mativ Design
Mi Casita - Barker Associates Architecture Office and 4|Mativ Design, Photo By: Lesley Unruh

*************************

ספרי לקוראים שלנו במה עוסק המשרד שלכם ?

אנחנו עוסקים במשרד במגוון פרויקטים, הרבה פרוייקטי מגורים, וכן פרוייקטי פיתוח קטנים, מסחר ומשרדים.  

Mi Casita - Barker Associates Architecture Office and 4|Mativ Design, Photo By: Lesley Unruh
Mi Casita - Barker Associates Architecture Office and 4|Mativ Design, Photo By: Lesley Unruh

האם יש לך חוויות ילדות שהשפיעו על האופן שבו את מתכננת ומעצבת לילדים?

(הערה שלי, לילך, היה לי חשוב לשאול את השאלה הזאת כי אני מאמינה שחוויות הילדות שלנו הן חלק גדול ממה שהופך אותנו למה שאנחנו וללא ספק החוויה האישית שלי של ללמוד בבית ספר בלונדון ואז בארץ השפיעו על דרך ההסתכלות שלי על תכנון אדריכלי לילדים.)

גדלתי בפרברי וושינגטון די.סי. זו הייתה חוויה אחרת לגמרי מניו-יורק, הרבה פחות צפוף, הרבה יותר מרחבים פתוחים ורחובות עם בניינים נמוכים יחסית. זו הייתה סביבה אורבנית מאוד מגוונת ואני חושבת שדווקא סביבה אורבנית שמציבה גבולות תכנוניים רבים, היא סביבה שגורמת לך להיות הרבה יותר יצירתית. גן הילדים שלמדתי בו היה בקומת המרתף של כנסיה עם חלונות גבוהים שילדים לא יכלו לראות דרכם.

בחג המולד היו מן אירועים שנקראו  Breakfast with Santa

ומה שאני הכי זוכרת מזה זה שהיה מן חדר מלא מתנות לילדים עם מן דלת קטנה שרק הילדים יכלו להיכנס ולקחת מתנה וזה היה נראה כאילו מבוגרים לא יכלו לעבור דרכה. זה היה כיף לחשוב שרק אנחנו כילדים יכולים לעבור דרך הדלת וכך למעשה לעשות משהו שהמבוגרים לא יכולים לעשות.

באופן מעניין למדי, האלמנט העיצובי הזה של דלת קטנה הוא אלמנט שהבאנו מתכנון גני-ילדים חזרה לתחום המגורים. באחד הבתים שתכננו למשל, בין שני חדרי הבנות שצמודים זה לזה יש דלת קטנה כזו שמחברת בין החדרים.

Maple street - Barker Associates Architecture Office and 4|Mativ Design, Photo By: Lesley Unruh
Maple street - Barker Associates Architecture Office and 4|Mativ Design, Photo By: Lesley Unruh

מה הייתה נקודת המפנה מבחינת עיצוב גני ילדים בניו-יורק?

לפני כ-5-6 שנים מה שקרה היה שנפתחו פתאום הזדמנויות יזמות חדשות שלא היו לפני כן. מדיניות הרישוי בעירייה אפשרה יותר שטח תכנון לפרויקטים שמתוכננים תוך עירוב שימושים בין שימוש מסחרי לבין שימוש ציבורי לטובת הקהילה.

זאת אומרת, שאם למשל את בעלת עסק שפותחת חנות בקומת הקרקע , יכולת בפועל לקבל היתר ליותר שטח עבור החנות שלך אם בתמורה נתת חלק מהשטח לשימוש עבור גן ילדים וזה בדיוק השינוי האדיר שפתאום קרה – חלק מהעסקים לקחו את ההזדמנות הזו ופתאום נוצרו חללים מעוצבים מדהימים שהם הרבה יותר פתוחים ועם תקרות גבוהות.

Maple street - Barker Associates Architecture Office and 4|Mativ Design, Photo By: Lesley Unruh
Maple street - Barker Associates Architecture Office and 4|Mativ Design, Photo By: Lesley Unruh
Maple Street - Architect Alexandra Barker
Maple street - Barker Associates Architecture Office and 4|Mativ Design, Photo By: Lesley Unruh

מהי האג'נדה שלכם כשאתם באים לתכנן גן ילדים?

הצלחנו להביא הרבה מהידע והיכולות שלנו מתחום האדריכלות ועיצוב הפנים של בתי מגורים לעיצוב מרחבים לילדים. זה מצליח בגלל שבמקום לגשת לתכנן גן ילדים מנקודת מבט של תכנון מבנה ציבור גדול, כשניגשים לזה מנקודת מבט של תחום המגורים אז אנחנו למעשה מביאים ידע רב בשימוש בחומרים ובפרטים בקנה-מידה שמייצר עיצוב עם איכויות רבות ומגוונות.

Mi Casita- Architact Alexandra Barker
Mi Casita- Architact Alexandra Barker Photo By: Lesley Unruh

האם את יכולה לתת דוגמא לצורת ההסתכלות האחרת שלכם ואיך היא באה לידי ביטוי בגן ילדים שתכננתם?

אנחנו מקדישים הרבה מחשבה לנושא של קנה-מידה אנושי של ילדים וגם ל'קווי ראייה'  שעיצוב המרחב מאפשר – מה הילדים רואים? מה המבוגרים רואים? האם ניתן ליצור קשר עין? מתי ואיפה במרחב הילדים יכולים לראות את הגננת/סייעת? איך אפשר להשגיח על ילדים ובכל זאת לשמור על הפרטיות שלהם?

בגן הילדים Maple street School – יישמת נושאים פדגוגיים בתכנון האדריכלי ובעיצוב, תוכלי לתת 3 דוגמאות לכך?

1.מטבח שהוא חווייה קולינארית – כשתכננו את גן הילדים Maple street היה חשוב לצוות החינוכי הנושא של התזונה והישיבה המשותפת של הילדים במהלך הארוחות, אז חשבנו שבמקום לתכנן עוד מטבח סטנדרטי שקיים בכל גן ילדים, שבו תהליך הכנת האוכל לא נעשה תמיד לעיני הילדים והאוכל פתאום מופיע באורח פלא, יש כאן הזדמנות להפוך את המטבח לאלמנט מרכזי בתכנון!

ההשראה הייתה ה- Food trucks  שניתן לראות בכל רחבי מנהטן. יש לפודטראקס מאפיינים עיצוביים ותכנוניים מסוימים שלקחנו. הם חונים למעשה צמוד למדרכה ומאפשרים ללקוחות לראות את תהליך הכנת האוכל בזמן שהם מזמינים ויחד עם זאת אין ללקוחות גישה ישירה למטבח.

כך למעשה המטבח שתכננו בגן מאפשר לילדים להיות חלק מחוויית הכנת האוכל תוך שמירה על בטיחותם. יש דלתות שמאפשרות את כניסת הצוות למטבח ואותן ניתן לסגור ומהצד שני יש דלפק ייחודי שמותאם לגובה של הילדים. הילדים יושבים ליד הדלפק ומרגישים שהם 'מזמינים' את האוכל, בה בעת שהם יכולים להיות חלק פעיל מהחוויה הקולינארית.

2. השירותים בגן וכיורי שטיפת הידיים – פעוטות לומדים להשתמש בשירותים וחלק מתהליך הלימוד הזה מתרחש בגן. במרבית הגנים הסטנדרטיים הפתרון לכך הוא שדלת השירותים פתוחה כדי שהצוות יוכל להשגיח, מה שלא מאפשר לילדים פרטיות. הצלחנו למצוא פתרון עיצובי ייחודי שמספק לילדים פרטיות אבל בה בעת גם מאפשר לצוות להשגיח עליהם והפתרון הזה משולב בוורסיות שונות בכמה פרויקטים שתכננו.

גם על הכיור בגן הילדים אפשר להסתכל כחלק מהחוויה הלימודית – למידה על היגיינה ושטיפת ידיים היא חלק חשוב מתהליך הלמידה בגיל הרך. תכננו כיור שוקת, שבו ילדים יכולים לשטוף ידיים וללמוד על היגיינה תוך כדי משחק. הכיור הופך להיות חלק מתכנית הלימודים ולכן הוא לא מוחבא באיזה פינה, הוא אלמנט שמעודד משחק אך עדיין מתוכנן באופן תקני ובטיחותי.

3. מרחבי למידה רב-תכליתיים ושימוש חכם בפתחים כפתרון למגבלת שטח – לדוגמא בגן ילדים שבו הייתה לנו מגבלת שטח מאוד גדולה, תכננו מרחבים רב תכליתיים ודלתות גדולות ורחבות במיוחד שמחברות ביו מרחב למידה אחד לשני. כשהדלתות נפתחות הן למעשה מייצרות חיבור ישיר בין מרחבי הלמידה השונים ונוצרת חוויה של מרחב אחד גדול שמאפשר מפגש של קבוצה גדולה יותר של ילדים והורים.

גן הילדים Mi Casita שתכננת הוא הפרויקט שאני הכי אוהבת! אשמח אם תוכלי לספר עליו ולשתף אותנו בתהליך העבודה עם הצוות החינוכי.

Mi Casita  הוא גם גן ילדים דו-לשוני וגם מרכז תרבותי-קהילתי. המוטיב שעומד בבסיס העיצוב הוא צורה של בית כי Mi Casita משמעו 'הבית שלי'. הרעיון היה לייצר מקום שמרגיש כמו בבית.

המוטיב של הבית מייצר שפה עיצובית אחידה בכל בגן. החל משני פתחים בצורת בית בקירות  אחד שמותאם לקנה המידה של הילדים ושני למבוגרים, בנישה בקיר בחלל המרכזי ובמעין עליית גג קטנה שמציגה עבודות וגם צופה אל החלל הכפול. הילדים יכולים להיכנס לעליית הגג הזו ולהרגיש שהפינה 'הסודית' הזו תוכננה עבורם ושהם קצת רואים ובלתי נראים.

ריהוט מודולרי שמייצר חלוקה בחלל – כחלק מהפרוגרמה, אין קירות בין כיתות הגן השונות, במקום זה תכננו רהיטים מודולריים שכוללים גלגלים שניתנים לנעילה ובכך ממלאים למעשה תפקיד דו-פונקציונלי: גם לאחסון וגם ליצירת חלוקה בין הכיתות. כך כשמתקיים אירוע, ניתן בקלות להזיז את הרהיטים הללו הצידה ומתקבל מרחב אחד גדול.

בטיחות ובטחון – לדעתי הדבר הכי חשוב בתכנון אדריכלי ועיצוב גני ילדים כיום הוא לדעת לאזן באופן מיטבי בין נושאים כמו השגחה ופיקוח על הילדים עם האלמנטים העיצוביים שיוצרים לבסוף את החוויה במרחבי הגן. ב-  Mi Casita למשל חשבנו על פתרון יצירתי שיאפשר לילדים לראות את הרחוב אך יספק להם פרטיות – החזית לרחוב היא למעשה ויטרינה גדולה עם זכוכית חלבית כשבגובה העיניים של הילדים יש עיגולים קטנים שקופים בצורת עיניים שמאפשרים לילדים לראות החוצה. מה שקורה לעיתים הוא שמבוגרים עוברי אורח ברחוב לא שמים לב לעיגולים הללו וילדים עוברי אורח מבחינים בכך ומציצים אל תוך הגן.

הנושא של ביטחון בעיר כמו ניו-יורק גם הוא מאתגר בפני עצמו והוא נלקח בחשבון בתכנון הכניסות והיציאות לגן, במיוחד כאשר מדובר למעשה כמעט תמיד במצב של עירוב שימושים.

Mi Casita- Architact Alexandra Barker
Mi Casita - Barker Associates Architecture Office and 4|Mativ Design, Photo By: Lesley Unruh

איך עירוב שימושים בא לידי ביטוי בפרויקטים שאתם מתכננים בעיר כמו ניו-יורק?

עירוב שימושים בא לידי ביטוי בכל מיני אופנים, למשל יש פרויקט של גן ילדים שאנחנו עובדים עליו שבו המרחב כולל חדרים כשכל חדר מיוחד לנושא ייחודי: מוסיקה, אמנות, מדע, בישול, חדר לצוות החינוכי וכו'. בשעות הבוקר המרחב משמש את ילדי הגן כשבמקביל מתקיימים חוגים למשל לאימהות אחרי לידה ובשעות אחה"צ מתקיימים שם חוגים לילדים.

בחירת נכס מתאים שיקבל אישור מהעירייה – כשבאים להקים גן ילדים פרטי למשל, כחלק מתהליך בחירת הנכס ישנו תהליך בירור ראשוני שנעשה בליווי האדריכלים ובודק פרמטרים שונים של המבנה כדי לראות אם הנכס מתאים ואם יוכל לקבל אישור מהעירייה כדי לפעול כגן ילדים. בשל התנאים האורבניים של ניו-יורק, מאוד נפוץ שאין לגן חצר צמודה ובשל כך, אחד הנושאים שצריך לבדוק הוא קירבה של גן הילדים לגן משחקים שכונתי באזור. בגן הילדים Maple Street נמצא פתרון לנושא באמצעות תכנון חצר הגן על גג המבנה.

Maple Street - Barker Associates Architecture Office and 4|Mativ Design, Photo By: Lesley Unruh
Maple Street - Barker Associates Architecture Office and 4|Mativ Design, Photo By: Lesley Unruh

אם גנים כמו אלו שתכננת היו קיימים בתקופת הילדות שלנו, את חושבת שילדים היו מגיבים לעיצוב הזה באותה צורה?

אני חושבת שבימינו לפעמים העולם הפיסי הופך להיות נוכח יותר כי הוא כל-כך שונה מהעולם הדיגיטלי. ילדים מבלים כיום הרבה זמן מסך וכשהם מגיעים בסוף לשיעור 'תנועה' זה באמת חיוני עבורם. החוויה שמזמין המרחב הפיסי לילדים הופכת למעשה להיות מאוד חשובה משום שהיא האמצעי שמפריד בין שני העולמות שהילדים נמצאים בהם – הדיגיטלי והפיסי.

אני חושבת שעוד לא נמצא הפתרון האולטימטיבי שמשלב בין שני העולמות הללו והנושא הזה עדיין מתפתח.

*************************

מילות סיכום

חזרתי נפעמת מהראיון על אלכסנדרה בארקר, מהיצירתיות שיש בה, מהשקט והענווה. הבנתי שמעבר לתמונות היפות של גני הילדים שתכננה והתפרסמו בתקשורת יש עוד כל-כך הרבה אתגרים תכנוניים ייחודים שנלקחו בחשבון משום שהיא רואה בכל אתגר ומגבלה הזדמנות ליצירת חווייה טובה יותר לילדים.

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

ימים לבנים- בית שהוא חבר קיבוץ

אדריכלית או מעצבת פנים?

מתי צריך אדריכל ומתי מעצב פנים? מבולבלים בין המקצועות השונים? אתם חייבים להתחיל לקרוא את המאמר הזה שיעשה לכם סדר בכל מקצועות התכנון ועיצוב המרחב

קרא עוד »

הרשמו למגזין שלי

פעם בחודש אני שולחת לאי מייל עדכונים מהמגזין בנושא עיצוב סביבות חינוכיות. מתאים לכם שניפגש שם?

זהו, הגענו לסוף, אהבתם? אשמח שתכתבו איך היה