אודות לילך פלד

האדריכלית לילך פלד, מייסדת המשרד, היא אדריכלית רשויה בוגרת אוניברסיטת תל-אביב, בעלת ניסיון של למעלה מ-14 שנים שבמהלכן צברה ידע רב בתכנון מוסדות חינוך מגוונים תוך יישום עקרונות פדגוגיים חדשניים.

הרשמו למגזין שלי

פעם בחודש אני שולחת לאי מייל עדכונים מהמגזין בנושא עיצוב סביבות חינוכיות. מתאים לכם שניפגש שם?

פוסטים אחרונים

It seems we can't find what you're looking for.

קטגוריות הפוסט

מרחב המעודד תנועתיות ועבודה על וויסות חושי

מורה נבוכים להגשת קול קורא למשרד החינוך – 'עיצוב מרחבי הגן העתידי'

אפתח את דברי בהמלצה חמה:

כדאי לכם מאוד להכיר את הדרך הזו לקבל כמה מאות אלפי שקלים ממשרד החינוך עבור עיצוב מרחבי גן חדשניים. זה כסף שנועד להגיע לילדים שלכם ואין סיבה שתוותרו עליו.

'המינהל לפיתוח מערכת החינוך' במשרד החינוך מפרסם מדי שנה מסמך ובו מפורטים הקריטריונים לתקצוב רשויות מקומיות עבור "עיצוב מרחבי הגן העתידי" לאותה שנה.

אז הכינו לעצמכם כוס קפה, שימו את הנייד על שקט, שבו בנחת ופתחו את המסמך הכי עדכני באתר של משרד החינוך.

כעת עברו על המסמך על כל פרטיו חזור ועבור, שוב שוב. 

מבולבלים?

אתם לא לבד. מרבית האנשים שאין להם היכרות עם הנושא יילכו לאיבוד במסמך הזה והחדשות הרעות עוד יותר הן שעד שתבינו את ההנחיות במלואן תגלו שהמסמך הזה כבר לא מעודכן כי הוא משתנה מדי שנה ממש לפני הגשת ה'קול קורא'….

אבל כל זה לא משנה כי החדשות הטובות הן שבמאמר הזה אני אחלוק אתכם את הידע הרב שצברתי בהגשת 'קולות קוראים' כאלו בדיוק שזכו לאישור משרד החינוך ואתן לכם כלים כדי לצלוח את ה'קול קורא' הזה באופן שיחסוך לכם זמן ומשאבים רבים.

במה המשמשת למשחק, הופעות והרצאות

רגע רגע, מה זה בכלל 'קול -קורא' לגני ילדים?

ה'קול קורא לעיצוב מרחבי הגן העתידי' נולד בשנת 2018 מתוך ההבנה של משרד החינוך בצורך בהשקעה במוסדות חינוך חדשניים עבור הגיל הרך. כפי שהסברתי במאמר הראשון שפרסמתי בנושא התכנון אדריכלי של גן הילדים העתידי כמפתח להצלחת ילדים במאה ה-21,  הסביבות החינוכיות הקיימות בגני הילדים אינם מותאמים למציאות הנוכחית ולאתגרים העומדים בפני ילדים במאה ה-21. 

מהי מטרת ה'קול קורא' הזה?

משרד החינוך רואה בו כתכנית שמהווה הזדמנות לאפשר חשיבה מחודשת על המרחבים החינוכיים המסורתיים של גני הילדים כחלק ממודל ייחודי ומתפיסה פדגוגית חדשנית.

 

ומה תפקידם של האדריכלים בתכנית הזו?

בהרצאה שבה נכחו האדריכלים המובילים בארץ המתמקדים בתכנון מוסדות חינוך חדשניים שבה השתתפתי, הסביר תמיר בן-משה(סמנכ"ל ומנהל מינהל הפיתוח במשרד החינוך) שחשוב שתהליך העבודה יהיה מעמיק. בן-משה הדגיש בפנינו את החשיבות בכך שהאדריכלים שמלווים את ה'קול קורא' ייפגשו עם הצוותים החינוכיים, יערכו סיור במוסד החינוכי על-מנת להתרשם מהסביבה הקיימת ולבסוף יתרגמו את הפדגוגיה החדשנית לסביבה פיסית.

גן הילדים העתידי
פרויקט AT THE MARKET - אדר' לילך פלד (הדמייה: סטודיו Blended)

כמה גנים אפשר להגיש ב'קול קורא'?

עבור כל גן יש להגיש בקשה בנפרד.

מספר הגנים שניתן להגיש תלוי בכמות גני הילדים הפעילים באותה שנת לימודים בהתאם לתפיסת ה'גן העתידי' לאותה רשות מקומית. נתון שעשוי להתעדכן מדי שנה.  לשם דוגמא, בשנת 2019 הכמות המקסימלית של גנים שניתן היה להגיש עמדה על 4 גנים לרשות מקומית אחת.

ניתן להגיש כל גן?

עד כה הוגדרו שלושה קריטריונים הנדרשים כתנאי סף:

  1. הרשות המקומית היא בעלת זכות קניינית במבנה עבורו מבוקש התקצוב.
  2. הגן המבוקש לא תוקצב ב'קול קורא גנים חדשניים' של השנה הקודמת.
  3. פיתוח מודל פדגוגי חדשני
מרחב חקר שמשלב ישיבה, משחק ואחסון
פרויקט Ray of light- אדר' לילך פלד

לאיזו גננות מיועד ה'קול קורא' הזה?

מאחר ומדובר בתכנית המקדמת פדגוגיה חדשנית, התכנית מיועדת לגננות שלקחו חלק בפיתוח מקצועי שמוכר על-ידי משרד החינוך ותומך בפיתוח ויישום 'הגן העתידי' באותה שנת לימודים עבורה ניתן התקציב.

הדרישות הספציפיות מהגננות יכולות להשתנות מדי שנה אבל תנאי הכרחי שחזר על עצמו בפעמים הקודמות הוא הדרישה מהגננות להצגת קורסים המוכרים על-ידי משרד החינוך.

בתהליך העבודה שלי עם הגננת אני יודעת למצוא יחד איתה באופן היעיל ביותר את הערכים החינוכיים שיהווה בסיס אולטימטיבי לתכנון החדשני של הגן ובאופן שיענה על דרישות משרד החינוך.

ישנם עוד קריטריונים שלפיהם בוחר משרד החינוך את הגנים שזוכים בתכנית?

משרד החינוך מפרסם מדי שנה טבלה המפרטת את ארבעת הקריטריונים השונים וקחו בחשבון שמדי שנה הניקוד שניתן לכל קריטריון יכול להשתנות. אלו ארבעת הקריטריונים:

  1. מדרג סוציו-אקונומי – ניתנת עדיפות למדרגים סוציו-אקונומיים מסויימים.
  2. דירוג המטה של התכנית הפדגוגית – עד כמה התכנית הפדגוגית של הגננת מקדמת פדגוגיה חדשנית? עד כמה היא תכנית איכותית? האם הגן פועל לפי התכנית הזו בשנים האחרונות? למשרד החינוך חשוב לראות עד כמה התכנית של הגננת תואמת את עוגני 'הגן העתידי' של משרד החינוך. כחלק מתהליך העבודה שלי, אני מסבירה לצוותים החינוכיים לגבי עוגנים אלו וכיצד ניתן ליישמם בתכנון הגן המחודש.
  3. המרחב מקדם ותומך בתפיסת חדשנות – למשרד החינוך חשוב לראות שעיצוב המרחב נעשה מתוך תפיסה אדריכלית חדשנית ותוך יישום מקסימלי של עוגני 'הגן העתידי' ושל הצרכים הייחודיים של אותו הגן.חשוב למשרד החינוך שתוצג תכנית אדריכלות שתומכת בתאוריות חינוכיות והתפתחותיות, יענה על מגמות עתידיות ועל צרכי דור האלפא -זהו בעיני מרכיב חיוני בכל תכנון אדריכלי לילדים ולכן אני מפרסמת מאמרים בנושאים אלו והם באים לידי ביטוי בכל הפרויקטים שאני מתכננת לילדים.
  4. מרחבים משותפים – מאחר ומשרד החינוך מעניק לגן תקציב, באופן טבעי הנטייה היא לתת עדיפות למרחבים משותפים שישרתו יותר מגן אחד.
פינת שיח שהות ורוגע המקנה לילדים תחושת בטחון
פרויקט Ray of light - אדר' לילך פלד

רוצים לראות דוגמא של אחד מהפרויקטים שהגשתי וזכו ב'קול קורא למרחבי הגן העתידי' וזכה?

RAY OF LIGHT הוא גן שמשמש 'קרן אור' עבור ילדים שנמצאים עם אמותיהן במקלט לנשים מוכות. כחלק מתהליך התכנון האדריכלי היה חשוב לי לבסס את התכנון לצריכהם הייחודיים של הילדים בגן ולכן פניתי לפסיכולוגית קלינית המומחית בטיפול בילדים אשר חוו אלימות ופיתחתי מודל אדריכלי-פסיכולגי ייעודי המתאים לילדים אלו אשר בא לידי ביטוי בתכנון הגן.

 

רוצים שאלווה גם את הגנים שלכם להגשה ל'קול קורא למרחבי הגן העתידי'?

חשוב שתזכרו שרק כמה מאות גנים בכל הארץ זוכים בתקציב המיוחל.

אם אתם רוצים להגדיל משמעותית את הסיכויים שלכם לזכות במסגרת לוחות הזמנים שמשרד החינוך מאפשר חשוב שהאדריכלים שתבחרו יהיו בעלי ניסיון רב בהגשה ובתכנון ייעודי ל'קול קורא' הזה כך שיוכלו להוביל את התהליך כולו במהירות וביעילות.

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

ימים לבנים- בית שהוא חבר קיבוץ

אדריכלית או מעצבת פנים?

מתי צריך אדריכל ומתי מעצב פנים? מבולבלים בין המקצועות השונים? אתם חייבים להתחיל לקרוא את המאמר הזה שיעשה לכם סדר בכל מקצועות התכנון ועיצוב המרחב

קרא עוד »

הרשמו למגזין שלי

פעם בחודש אני שולחת לאי מייל עדכונים מהמגזין בנושא עיצוב סביבות חינוכיות. מתאים לכם שניפגש שם?

זהו, הגענו לסוף, אהבתם? אשמח שתכתבו איך היה