אודות לילך פלד

האדריכלית לילך פלד, מייסדת המשרד, היא אדריכלית רשויה בוגרת אוניברסיטת תל-אביב, בעלת ניסיון של למעלה מ-14 שנים שבמהלכן צברה ידע רב בתכנון מוסדות חינוך מגוונים תוך יישום עקרונות פדגוגיים חדשניים.

הרשמו למגזין שלי

פעם בחודש אני שולחת לאי מייל עדכונים מהמגזין בנושא עיצוב סביבות חינוכיות. מתאים לכם שניפגש שם?

פוסטים אחרונים

It seems we can't find what you're looking for.

קטגוריות הפוסט

ימים לבנים- בית שהוא חבר קיבוץ

אדריכלית או מעצבת פנים?

איפה נגמרת האדריכלות ואיפה מתחיל עיצוב הפנים?

בערך אחת לשבוע אני נשאלת בדרך זו או אחרת מה ההבדל בין אדריכלות לעיצוב פנים ואיפה עובר הגבול ביניהם. כמעט תמיד בתחילת פרויקט אדריכלי ישאלו אותי האם כאדריכלית אני יכולה גם ללוות את עיצוב הפנים של הפרויקט? או שאני מקבלת טלפון מעירייה כלשהי שמבררת אם אוכל לעצב את חצר הגן או בית הספר?

הגבול בין כל התחומים האלו וריבוי בעלי המקצוע שעוסקים בהם מטושטש והולך ומטשטש בעשור האחרון יותר מתמיד עם תולדה של מקצועות משנה כמו הלבשת בתים וסטיילינג. כדי לענות על השאלות האלו, חשוב לי לעשות לכם קודם כל סדר בדברים ושנגדיר את 7  התחומים העיקריים בתכנון ועיצוב המרחב מהמאקרו למיקרו.

7 תחומי תכנון ועיצוב מרחב החיים שלנו

1. תכנון עירוני – תכנון עירוני ואזורי, זה תכנון שלוקח בחשבון היבטים פיזיים, חברתיים כלכליים ומבוסס על מחקרים. אזור לא חייב להיות עיר. בקיבוץ, בכפר בקרת, זהו זה ולא אחרת… מדובר בתכנון כל המרחב שלנו – יישובים ולאזורים לא מיושבים. לימודי תכנון ערים הם מקצוע לכל דבר שעוסקים בו לא רק אדריכלים, הטכניון למשל מלמד תואר שני בתכנון ערים ואזורים.
2. אדריכלות נוף – עוסקת בתכנון של מרחבי החוץ, החל בחצרות ובגינות, שטחים פתוחים כמו פארקים ושמורות טבע ושטחים פתוחים. גם לימודי אדריכלות נוף הם תחום אשר נלמד בנפרד. סטודנטים לאדריכלות נוגעים גם באדריכלות נוף במסגרת הלימודים שלהם אבל זה מקצוע בפני עצמו דורש ידע ומיומנויות נפרדות. קצת כמו לימודי ביולוגיה לעומת רפואה, הבסיס משותף אבל אלו שני מקצועות נפרדים.
3. אדריכלות או ארכיטקטורה – תואר B.ARCH (לא, אין הבדל בין אדריכלות לארכטיקטורה)– מקור השם אדריכל מהשפה האכדית – 'רב בנאי'. אם נבין רגע את תפקיד האדריכלים, זה ישפוך אור על שאר ההגדרות. התפקיד של האדריכל הוא להוביל את מלאכת הבנייה על כל מה שמשתמע מכך והובלה משמעה היכרות עם הרבה מאוד תחומים נלווים- פסיכולוגיה, כלכלה, סוציולוגיה וכמובן אדריכלות נוף ועיצוב פנים כחלק מכל פרויקט בלימודים. יש בארץ 5 מקומות בלבד שבהם יכולים אדריכלים ללמוד. הלימודים אורכים 5 שנים ומתמחים עוד 3 שנים עד שמקבלים רישיון שמאפשר סמכויות תכנון בלתי מוגבלות (כן, זה הרגיש לי כמו נצח למקרה שתהיתם…) , ויש לעומת האדריכלים הנדסאי אדריכלות שלומדים בעשרות מוסדות לימוד ברחבי הארץ, בין 2-3 שנים ויכולים לתכנן מבנים עד 3 קומות.
אז מה זה בעצם אדריכלות? מעבר להיבטים ההנדסיים, לחוק ולתקינה, אדריכלות היא מקצוע שהוא אמנות לכל דבר, באוניברסיטת תל-אביב שבה אני למדתי למשל, לימודי האדריכלות הם תחת הפקולטה לאמנויות. עיצוב ואמנות הם חלק בלתי נפרד ממקצוע האדריכלות.
4. עיצוב פנים(תואר או לימודי תעודה) – עיצוב פנים אשר לפעמים מכונה בטעות אדריכלות פנים הוא תחום שעוסק בעיצוב החללים הפנימיים של המבנה. המושג "אדריכל פנים" הוא מושג ללא כיסוי שמשרד התמ"ת רואה בו עבירה שמטופלת על-ידי המשטרה משום שהוא מטעה את הציבור לחשוב שלמעצבי פנים יש סמכויות והסמכה לתכנן מעטפת חיצונית של מבנה. עיצוב פנים צריך לקחת בחשבון מרכיבים תרבותיים, חברתיים, סביבתיים, טכנולגיים וכמובן אסטתיים.
5. הלבשה/סטיילינג – בתוך עיצוב הפנים נולד בעשור האחרון מקצוע משנה נוסף של 'הלבשת החלל' שנקרא לפעמיים גם סטיילינג. זה פשוטו כמשמעו – להלביש את החלל הקיים והמעוצב בצבעים, בטקסטיל, בחפצים ועוד שכבות עיצוביות. יש אדריכלים ומעצבי פנים שעוסקים גם ברזולוציות של כל פרט ופרט בהלבשת החלל ויש סטייליסטים/מלבישי בתים שמתמקדים רק בזה.
6. עיצוב מוצר– זה למעשה תחום בעיצוב תעשיתי שמתמקד במוצרים, אלה הם הרהיטים והחפצים במרחב שלנו שמעוצבים באופן שלוקח בחשבון הנדסת אנוש, אסתטיקה פונקציונליות ועוד הרבה היבטים.
7. אמנות – אמנות היא שם כולל שהרבה מאוד מהמקצועות האלו נופלים תחת ההגדרה שלה ויצירות אמנות בעיני הן הדובדבן שבקצפת שמתווסף לפרויקט אדריכלי רגע לפני שהמבנה יוצא לאוויר העולם.

עיצוב פנים והלבשת החלל בפרויקט ימים לבנים - הבית שלנו במגל שתכננתי ועיצבתי

רגע, אז אדריכלים עוסקים בעיצוב פנים או לא?

זו שאלה קצת מצחיקה כי אם תחשבו על זה, עיצוב הפנים הוא נגזרת בלתי נפרדת של האדריכלות בין אם נרצה ובין אם לא. הרי בתכנון המעטפת האדריכלית של המבנה למעשה כבר קיבלתם לא מעט החלטות לגבי פנים החלל – החלונות, התאורה הטבעית, הגדלים של החללים, הגבהים של התקרות. השאלה עכשיו מי בעל המקצוע שמפרט את העיצוב הזה לפרטי פרטים ומלווה את הביצוע שלו.יש אדריכלים שבוחרים לעסוק ואף ללמד עיצוב פנים ויש כאלו שמעדיפים להתמקד רק באדריכלות ועוסקים בעיצוב הפנים ברמה המינמלית.

אני אישית תמיד הרגשתי שההפרדה הזו בין אדריכלות לעיצוב ולאמנות מיותרת ומלאכותית עבורי, אני מזדהה יותר עם האבות המייסדים של האדריכלות המודרנית – לה קורבוזיה ופרנק לויד רייט שאפיינו את תחילת המאה ה-20 וכמו אדריכלים רבים אחרים שחלקם היו המרצים שלי במהלך לימודי התואר הראשון לפני כמעט 2 עשורים.  האדריכלים האלו ראו בעיצוב פנים כתחום בלתי נפרד מעבודת האדריכלות ולעיתים אף תראו עבודות עיצוב רהיטים ומוצרים של אדריכלים שהמאפיין המרכזי שניכר בעבודות שלהם שלפנים ולחוץ יש קו עיצוב אחיד והוליסטי.

אדריכלית או מעצבת?

בגיל 21 , מלבד ציונים ופסיכומטרי ובחינה נדרשתי להכין תיק עבודות אישי שמייצג אותי כדי להיות אחד מ 60 בני/ות ה המזל שמתקבלים ללימודי האדריכלות(מתוך 1000 שמנסים). זה היה תיק עבודות שכלל יצירת אמנות מודרנית עם קומפוזיציה של מסמרים, תערוכת כיסאות שעיצבתי ועוד יצירה גרפית עם אמירה נוקבת  – שלושה תחומים שונים שבכלל לא קשורים לכאורה לאדריכלות. אבל זה בדיוק מה שמחפשים הבוחנים בבתי ספר לאדריכלות, משום שהם מבינים שאדריכלות היא לא משהו שאפשר באמת לבטא בצורה מוצלחת מספיק בגיל צעיר ללא כל ניסיון. אדריכלות היא תולדה של הרבה שנים של ניסיון וידע.

גם לאורך התואר עיצוב תמיד בא לי בקלות. בשנה א' המנחים שלי זיהו אצלי כישרון עיצובי בסמסטר הראשון והיה לי ציון של 100 בעיצוב אבל התכנון האדריכלי שלי בשנה א' ללימודים היה תכנון שדרש עוד הרבה ליטוש ועבודה כדי להיות מוצלח באמת. כאדריכלית לקח לי הרבה מאוד שנים להוכיח את עצמי, במהלך 5 שנות לימודי האדריכלות לא בלטתי במיוחד. ההצלחה הגיעה רק הרבה מאוד שנים מאוחר יותר, אחרי שנים של התמחות בהרבה משרדים, כשסיימתי את בחינות הרישוי העיוניות והביצועיות בציון גבוה משמעותית משאר הנבחנים בארץ, חלקם אדריכלים ותיקים ומוכרים שלא עברו את הבחינה ומאוחר יותר בשנת 2021 כשעבודה אנונימית שהגשתי לעמותת האדריכלים נבחרה לתערוכה הנחשקת של 40 האדריכלים הצעירים הטובים ביותר.

אדריכלות הוליסטית

אז עכשיו אחרי ששיתפתי אתכם בדרך המקצועית שלי ואחרי שהבנו את ההבדלים בין התחומים והמקצועות השונים שמשפיעים על מרחב החיים שלנו, נבין מה החשיבות לקשר ביניהם ואיך זה משפיע על איכות החיים שלנו.  במאמר הבא נדבר על אדריכלות מתוך חשיבה הוליסטית – המאמר השלישי מתוך סדרת המאמרים שלי בנושא תכנון אדריכלי של מוסדות חינוך כמפתח להצלחת ילדים במאה ה-21.

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

הרשמו למגזין שלי

פעם בחודש אני שולחת לאי מייל עדכונים מהמגזין בנושא עיצוב סביבות חינוכיות. מתאים לכם שניפגש שם?

זהו, הגענו לסוף, אהבתם? אשמח שתכתבו איך היה